Wednesday 17 July 2013

Perkenalan Yang Tak Di Sangka


                                                                                                       




Bertemu kita semula, mesti korang tertanya tanya kenapa tetiba ada gambar muslimah bertudung pulak kali ini, so begini cerita nyer bermula, dan sekarang dalam sedar tk sedar kawan aku yang baru ni banyak membantu aku dalam menempuhi dan mententeramkan jiwa aku tatkala di saat saat aku buntu atau aku tak tahu buat apa. Buat masa ini dialah yang banyak memberi kata kata mutiara bagi aku dan kiranyer guide aku untuk keluar dari situasi yang meruncing ni..

Macam ni, aku tak pernah jumpa pown kawan aku ni,, mesti  korang semua tertanya tanya kan macam mana aku leh kenal dengan orang yang aku sendiri tak tahu bagaimana rupanya tapi yakin setiap nasihat yang diberikan kepada aku, ternyata dia seorang yang boleh aku bersandar ketika memerlukan semangat.. Dia seorang yang baik dan boleh diharap dipercayai.

Perkenalan yang aku tidak di sangka sangka telah mengajar aku erti kehidupan di dalam perjuangan yang dinamakan sahabat. Jadi pada aku begitu unik aku kenal dengan rakan aku yang baru nie. Bersyukur pada Esa aku hilang seorang rakan aku temui seorang kawan.Biarlah walaupon aku tak pernah bersua cukup sekadar saling ingat mengingati, hormat menghormati, menyokong antara satu sama yang lain, dan yang paling aku utamakan adalah saling maaf memaafi.

Biar aku cerita sedikit mengenai diri beliau. Nama pendek dia KHATIJAH..itu aja yang aku tahu, nama yang sering aku guna untuk memanggil hanya JAH aja, dan yang aku tahu dia sakit, sakit saraf. Dia tak boleh nak berdiri lama. aku harap satu hari nanti akan bertemu jugak dengan dia dan semoga dia cepat sembuh. aku tahu satu hari nanti dia akan sembuh jugak, kerana dari segi pandangan aku aku yakin dia seorang yang kuat bukan mudah untuk putus asa, aku rasa kagum seorang perempuan mengharungi semua dugaan sebegini dan dia tetap tersenyum walau apa pon yang  berlaku, tak macam perempuan yang lain perangai dan kelakuan tak tahu lah apa nk cakap dalam erti bahasa lain A.P.T.B....APA POWN TAK BOLEY..

Di sini aku ingin berkongsi apa yang aku dapat melalui kenalan baru aku.aku harap sesiapa yang membaca nukilan aku ni kemungkinan beberapa kata kata di bawah ini mampu dan berguna dalam kehidupan kita semua..

Allah menyukai orang yang bertaubat dan tahu kesalahan diri sendiri, kerana mereka akan kembali berfikir dan sudi memaafkan kesalahan orang lain pada kita.bagaimana kita dapat hidup senang, seorang muslim yang suka menyakiti orang lain atau menganiaya hamba allah, semoga kesusahan yang menimpa diriku terdapat kemudahan dalam waktu yang dekat. Setiap pesakit bakal sembuh sesudah sakitnya dan orang yang merantau akan pulang sesudah kepergiannya begitu juga seseorang yang bergaduh akan berbaik sesudah menginsafi dirinya..

Allah menguji keikhlasan bila kita bersendirian, Allah memberi kedewasaan bila kita ada masalah,Allah melatih kesabaran dalam kita kesakitan dan Allah tak pernah mengambil sesuatu yang kita sayang kecuali mengantikan dengan apa yang lebih baik buat kita.

Ucapkanlah selamat tinggal kepada kesedihan tinggalkan kegelisahan, hindarkan lorong lorong kesengsaraan dan jauhkan dari keputusan dan kegagalan....Marilah kembali kejalan keimanan dengan melempiaskan kerinduan kita pada allah dan merasa puas dengan qada dan qadarnya,,Kata orang ''Kehidupan Itu Penuh Penderitaan.'' Tapi aku katakan ...Tersenyumlah...cukuplah kepahitan itu di datangkan dari yang MAHA ESA.Sabarlah menghadapi hari hari yang sukar kerana  semua kesukaran pasti ada akhirnya dan kesabaran itu hanya dimiliki oleh orang yang mempunyai kedudukan yang mulia di sisi Allah

Memanglah tak dapat nak dinafikan lagi persahabatan yang sejati ini terlalu bernilai dan lebih tinggi nilainya dari intan dan permata...tapi harus mengerti kawan yang betul betul boleh jadi kawan dan kawan mana yang boleh menjadi lawan...ok kita continue lagi..

Bersyukurlah kepada Allah adalah salah satu method yang paling  baik dan mudah untuk meraih kebahgiaan dan membebaskan diri dari stress...Tiada sesuatu kesusahan pon melainkan pasti ada akhirnya dan tiada sesuatu keadaan yang pahit pun yang dialami oleh seseorang melainkan akan datang sesudahnya keadaan manis..



 JIKA ANDA BERSAHABAT BERSEDIALAH UNTUK BERKORBAN DEMI SAHABAT ANDA TERSEBUT....JIKA ANDA BERMUSUHAN BERSEDIALAH UNTUK MENGALAH demi persahabatan kalian..

Jika kejahatan dibalas dengan kejahatan itu adalah dendam...Jika kebaikandibalas dengan kebaikan itu perkara biasa,,Jika kebaikan itu dibalas dengan kejahatan itu adalah zalim tetapi kejahatan dibalas dengan kebaikkan itu adalah mulia dan terpuji..

Keikhlasan cermin kesucian hati, sabar itu penahan derita,ketenangan hati tanda redhanya jiwa..

Pada aku hadiah terbaik adalah....Kepada  kawan kesetiaan, kepada musuh kemaafan, kepada ketua khidmat, kepada yang muda contoh terbaik, kepada yang tua hargai budi mereka dan kesetiaan, kepada pasangan cinta dan ketaatan, kepada manusia kebebasan..

Kini aku percaya ''Kekuatan tidak datang dengan kemampuan fizikal, tapi ianya datang dari semangat yang tk pernah mengalah, hidup ini pilihan, apa yang buat aku sedih tinggalkanlah , tanpa rasa takut akan hilangnya kebahgiaan di masa depan. Ada sahabat yang tak ada di sisi kita, tapi nama kita sentiasa di dalam doadia,ingatlah  orang yang sebenarnya berani  ialah mereka yang tak lekas patah hati, tetapi bertahan menghadapi setiap dugaan dan cabaran. Jangan terlalu bergantung kepada orang lain...faktanya kamu lebih  kuat daripada apa yang kamu fikirkan...cuma kamu yang tidak mempercayainya..

Rakan baru ku JAH selalu berpesan kepada aku, Walau macam mana pon yang terjadi antara aku dan rakanku itu, dia tetap kawan aku dan pernah menjadi kawan baik aku. Mungkin di bibir saja yang berkata tidak tapi hati dan pemikiran masih lagi mengambil berat terhadap rakan ku itu...Sebuah kata kata yang hebat pernah dilontarkan kepada aku...

inilah kata kata rakan baru saya untuk saya....JAH tima kasih...Hiduplah tanpa keraguan, tanpa kecemasan dan tanpa kebimbangan...hari hari tanpa kejenuhan dan keluhan. aku kena dekatkan diri pada pencipta. Jika aku menyerah pada keputusasaan aku tidak dpt berbuat sesuatu pown dan tak akan dapat meraih kebahgiaan, Jika aku curahkan semua penderitaan anda kecuali pada mereka yang mahu membantu meringankan beban aku dengan fikiran dan nasihat mereka yang dapat mendatangkan kebahgiaan bagi diri aku......



No comments: